دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 64328 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 102 |
سانتیاگو کالاتراوا، معمار و مهندس سازهی مشهور اسپانیایی، در ۲۸ ژوئیهی ۱۹۵۱ در ناحیهی روستایی بِنیمامِت، در والنسیا به دنیا آمد. مدرسهی ابتدایی و راهنمایی را در همین شهر گذراند. علاوه بر آن، از اوایل سال ۱۹۵۹ در مدرسهی هنر و صنعت در والنسیا ثبت نام کرد و نقاشی و ترسیم کردن را آموخت. وقتی ۱۳ساله بود خانوادهاش از امتیاز جدید باز شدن مرز فرانسه و اسپانیا استفاده کردند و او را به عنوان دانش آموز بورسیه به فرانسه فرستادند. کالاتراوا پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان در والنسیا، برای تحصیل در مدرسهی هنرهای زیبا به پاریس رفت، اما در بحبوحهی جنبش دانشجویی در سال ۱۹۶۸ به والنسیا بازگشت و در حالی که فریفتهی کتاب کوچک رنگی شده بود، در مدرسهی عالی صنعت و معماری نام نویسی و مدرک خود را در رشتهی معماری و فوق لیسانسش را در شاخهی شهرسازی دریافت کرد.
زمانی که دیگران به تحصیلات خود خاتمه میدهند کالاتراوا تصمیم گرفت ادامهی تحصیل دهد. او مجذوب دقت هندسی و ریاضی برخی از بناهای تاریخی که تا آن زمان مشاهده کرده بود شد و احساس می کرد مهارتی که در والنسیا کسب کرده بود هیچ گونه راه دقیق و روشنی برای او ایجاد نکرده است. تصمیم گرفت در رشتهی عمران ادامه تحصیل دهد. در ۱۹۷۵ برای ادامهی تحصیل در رشتهی مهندسی عمران در پژوهشکدهی فناوری فدرال سویس (ETH) در زوریخ ثبت نام کرد و با نگارش رسالهای با عنوان «قابلیت تاشوندگی چارچوبهای فضایی»، مدرک دکترای خود را در سال ۱۹۷۹ دریافت کرد. تصمیم به ادامهی تحصیل در زندگی او از بسیاری جهات تأثیر مثبت داشت. او میگوید: «ارادهی شروع کردن از زیر صفر برایم خیلی قوی بود، من مصمم بودم تمام کارهایی را که در مدرسهی معماری انجام داده بودم، کنار بگذارم و یاد بگیرم مثل یک مهندس ترسیم کنم و مانند یک مهندس فکر کنم. من مجذوب مفهوم جاذبه و احساس ثبات و سنگینی کردن شده بودم و لازمهی آن، کار کردن با فرمهای ساده بود. میتوانم بگویم سلیقه و کشش من به سمت سادگی در مهندسی از قسمتی از مشاهداتم از کارهای معمار سویسی، روبرت میلارت، نشات میگیرد. او نشان داد با فرمهای ساده، میتوان حجمی قوی خلق کرد و رضایت قلبی و پاسخ عاطفی متقابل به وجود آورد. با ترکیب صحیح نیرو و جرم میتوان احساس خلق کرد.»
فعالیتهای آغازین کالاتراوا بیشتر به پل و ایستگاه قطار اختصاص داشت و طرحهای او جایگاه پروژههای مهندسی عمران را به سطوح بالاتری ارتقا دادند. برج مخابراتی زیبا و جسورانهی او در بارسلونا (۱۹۹۱) که در قلب سایت دهکدهی المپیک ۱۹۹۲ واقع شده بود، نقطهی عطفی در زندگی حرفهای او به شمار میآید و سفارشهای بسیاری را از کارفرمایانی در سراسر جهان برای او به ارمغان آورد.
این تحقیق در قالب پاورپوینت و در 102 صفحه به معرفی معمار و بررسی آثار این برجسته وی می پردازد .
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 1224 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 36 |
مقدمه
پـِلِّکان یا راه پله سازهای است که برای ارتباط دادن دو سطح غیر همسطح در ساختمان یا فضاهای دیگر بکار میرود و از اجزای کوچکتری به نام پلّه ساخته شدهاست. در حالتی که پلکان در یک فضای بسته ساخته شود به آن راهپله گفته میشود.
به پلکانی که به صورت نقالهای و با نیروی برق حرکت کند پله برقی گفته میشود. از انواع دیگر پلکان میتوان پلکان مارپیچی، پلکان تاشو (درب مخفی) و پلکان هواپیما را نام برد.
به طور معمول پهنای مؤثر پلهها و پاگردها باید حداقل دارای یک و نیم متر باشند و از دو نیم متر تجاوز نکنند. درها نباید پهنای مفید پاگردها را اشغال و محدود کنند و درهای رو به راه پله باید به طرف خروجی باز شوند. همچنین بهتر است نسبت ارتفاع به عمق پاگذار ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیمتر باشد
به سطح افقی پله، کف پله یا پاگذار و به سطح عمودی آن پیشانی پله گفته میشود. در پلههای مسدود کف پله معمولاً نسبت به پیشانی آن حالت پیش آمده دارد تا کف پله از سطح پهنتری برخوردار باشد. به ارتفاع باز راهپلهها یعنی فضای کف تا سقف، سرگیر گفته میشود. بلندای یک یا چند پله از سطح کف پلکان، خیز نامیده میشود.
اجزا پلکان:
به طور کلی هر قدر ارتفاع پله زیادتر باشد تعداد پله مورد نیاز برای عبور از طبقهای به طبقه دیگر کمتر بوده ودر نتیجه قفسه پله یا فضای لازم برای ایجاد پله کمتر است ولی ارتفاع پله کاملاً بستگی به محل استفاده و اشخاص استفاده کننده از آن را دارد مثلاً ارتفاع پله برای طبقات آپارتمانهای مسکونی در حدود ۱۶ الی ۲۰ سانتیمتر در نظر گرفته میشود زیرا ۸۰ درصد استفاده کنندگان آن در سنینی هستند که به راحتی میتوانند از پله پایین و بالا روند. همچنین ارتفاع پله موتور خانهها یا انبار را در حدود ۲۰ الی ۲۵ حتی ۵۰ سانتیمتر در نظر میگیرند زیرا ۹۹ درصد استفاده کنندگان این قسمت از ساختمان را اشخاص جوان تشکیل میدهند و همچنین ارتفاع پله مکانهای عمومی مانند ایستگاه راه آهن یابیمارستانها یا ادارات عمومی را در حدود ۱۵ الی ۱۷ سانتیمتر در نظر میگیرند زیرا از این نوع پلهها اجباراً افراد در هر سنی استفاده خواهند نمود. ارتفاع پله در قصرهای بسیار لوکس و مجلل در حدود ۱۵ سانتیمتر یا کمتر در نظر گرفته میشود.
دسته بندی | شهرسازی |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 553 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 40 |
برخی از اهداف ایجاد شهرهای جدید به این شرح است:
پالایش کلانشهرها از طریق توزیع مناسب فعالیت و جمعیت در منطقه کلانشهری.
جلوگیری از ایجاد سکونتهای غیررسمی و خود رو در حومه کلانشهرها
کاهش بار ترافیکی شهرهای بزرگ از طریق ایجاد اشتغال و اسکان در شهرهای جدید
جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی، باغها و فضای سبز پیرامون شهرها و استفاده از اراضی غیر کشاورزی برای احداث شهرهای جدید
اهداف دیگری چون کاهش بهای تمام شده واحدهای مسکونی، به دلیل پایین بودن نرخ زمین در مقایسه با شهرهای موجود، ایجاد الگوهای جدید مسکن از طریق کاهش سطح زیربنای مسکونی و احداث مجموعههای مسکونی و ترویج انبوهسازی در این شهرها ازجمله مقاصد برنامهریزان برای احداث شهرهای جدید بود.
بررسی اجمالی وضعیت شهرهای جدید در حال حاضر نشانگر عدم تحقق کامل اهداف آن است. مسائل و چالشهای زیر را میتوان در این امر موثر دانست:
تغییر برخی شرایط زمینهساز ایجاد و هدفگذاری شهرهای جدید در دهههای ۶۰ و ۷۰ مانند کاهش شدید نرخ رشد جمعیت
شکل دادن به انتظارات غیر واقعی در مورد نقش و کارکرد شهرهای جدید به خصوص در اسکان جمعیت و سرعت شکلگیری
فقدان حمایت از اعمال سیاست در سطح دولت. ایجاد شهرهای جدید ملهم از تجارب جهانی بیشتر یک خواست تکنوکراتیک و بوروکراتیک در سطح وزارت مسکن و شهرسازی (وقت) بود.
تحول دیدگاهها به همراه کاهش درآمدهای نفتی و تغییرات مدیریتی، موجب شد که بسیاری از طرحهای اشتغالزا که هسته اصلی جذب جمعیت و فعالیت به شهرهای جدید بود، نیمهتمام یا شروع نشده، باقی بماند.
گرایش صرف به اراضی دولتی در مکانیابی و فقدان هسته اولیه هویت زا در این شهرها (گسترش از زمین خالی)
عدم سرمایهگذاری اولیه دولت در ایجاد زیرساختها به خصوص حملونقل سریع و ایمن بین شهر جدید و شهر مادر (احاله تامین مالی احداث از طریق آماده سازی و عرضه زمین)
بههم ریختگی و نابسامانی در اعمال سیاستهای کلان توسعه سکونتگاهی و شهرسازی کشور. گسترش حاشیه نشینی در کنار توسعه افقی شهرهای مادر در رقابت با شهر جدید، افزایش ظرفیت توسعه و جمعیتپذیری شهرمادر و شهرهای پیرامونی
بارگذاری شدید جمعیتی در فقدان زیرساختهای شهری در شهرهای جدید در قالب طرح مسکن مهر.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 880 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 40 |
اهداف بهداشتی در دوران کودکی و نوجوانی
ایجاد شرایطی برای مطلوب تر شدن رشد جسمی- عاطفی و اجتماعی کودک
ایجاد الگوهای رفتاری سالم در کودکان برای تغذیه – ورزش- تحصیل –تفریح و زندگی خانوادگی به منظور پایه ریزی شیوه زندگی سالم در طول زندگی
مراحل درک کودک از رابطه میان سلامت و رفتار
پدیدارگرایی: بیماری را تنها با یکی از نشانه ها تعریف می کند که ممکن است نامربوط باشد 3 سالگی ( خورشید باعث حمله قلبی می شود )
سرایت : بیماری را با یک علامت تعریف می کند اما در مورد علتش کمی بیشتر می داند ( سرخک را از مردم می گیریم اگر به آنها نزدیک شویم )
آلودگی : چند مورد از علایم بیماری را تعریف می کند تا 7 سالگی به این مرحله می رسد ( تماس با خاک باعث بیماری می شود – اگر ژاکت نپوشم سرما می خورم – کار بد باعث بیماری می شود )
درونی ساختن : بیماری را به صورت شکل درونی بدن مجسم می کنند .
( ورود آلاینده ها به بدن بوسیله تنفس یا خوردن ) تأثیر مستقیم رفتار بر سلامتی یا بیماری
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 465 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 40 |
همانطور که کودکان و نوجوانان از نظر فیزیکی رشد می کنند، در حال توسعه مهارت های اجتماعی و هوش هیجانی نیز هستند تا در آینده، زندگی با کیفیت تری داشته باشند.
زمانی که آن ها با احساسات خود درگیر می شوند مراجعه به متخصص بهداشت روان مانند یک درمانگر یا مشاور می تواند تأثیرات بسیاری مثبتی به همراه داشته باشد. جلسات درمانی معمولاً همراه با والدین تشکیل می شود زیرا فضایی ایمن برای رسیدگی به تفکرات و احساسات همه اعضای خانواده است
همراه با رشد کودک، تغییراتی در حالات و رفتار های او نیز دیده می شود. برخی از این تغییرات نسبتاً قابل پیش بینی هستند و اگر چه ممکن است چالش بر انگیز باشند، جنبه ای کاملاً طبیعی از رشد انسانی محیوب می شوند. به طور کلی تا زمانی که کودک به گونهای رفتار کند که با محدوده ی سنی وی سازگار باشد، جای هیچگونه نگرانی نیست.
نظریه های بسیاری در رابطه با مراحل تکاملی کودکان وجود دارد و شناخت این مراحل به والدین و سرپرست کودکان کمک می کند تا رفتار ها و نیاز های رشدی وی را درک کنند. تئوری اریک اریکسون مراحل زوانشناختی از تولد تا بزرگسالی را شرح می دهد یکی از شناخته شده ترین نظریه ها در این زمینه است.
طبق نظریه ی اریکسون ۸ مرحله رشد وجود دارد که ۵ مورد از ان ها در دوران تولد تا نوجوانی رخ می دهد:
دوران نوزادی: اعتماد و عدم اعتماد
در مرحله اول رشد انسانی، نوزادان جهان را کشف می کنند و می آموزند که آیا محیط اطراف آن ها مکانی امن و قابل پیش بینی هست یا خیر. نوزاد نیاز به توجه زیاد و دلگرمی از سوی والدین دارند و این بر عهده ی والدین است که حس اعتماد یا عدم اعتماد را در فرزند خود بتوانند بسازند.